Campagne ‘Dat is makkelijk praten’

Campagne ‘Dat is makkelijk praten’ om escalatie van burenproblemen te voorkomen

Eén op de vier Nederlanders ergert zich wel eens aan zijn of haar buren. Een deel van deze ergernissen escaleert en mondt zelfs uit in een burenruzie. Buurtbemiddeling kan er dan voor zorgen dat de buren met elkaar in gesprek gaan en samen tot een oplossing komen. Maar hoe mooi zou het zijn als de escalatie voorkomen kan worden? Buurtbemiddelingsorganisaties in heel Nederland sloegen de handen ineen voor een landelijke campagne met informatie en tips om zelf op een effectieve manier het gesprek aan te gaan. Dat is makkelijk praten!

De campagne start op 12 januari met de lancering van de webpagina en de video. Op de webpagina staan vijf stappen die je kunt nemen om tot een constructieve oplossing te komen: blijf kalm, kies het juiste moment, leg uit wat het met jou doet, zoek naar een oplossing waar jullie allebei tevreden mee zijn en maak duidelijke afspraken. Naast de video zijn er posters, flyers en social media posts die de boodschap van de campagne versterken. Daarnaast geven buurtbemiddelaars uit het hele land tips door middel van persoonlijke vlogs onder de hashtag #datismakkelijkpraten.

Marianne Grooten, coördinator buurtbemiddeling Zwolle en lid van het campagneteam licht toe: “Met de campagne willen we voor zorgen dat mensen zich bewust zijn dat een gesprek pas effectief is als je dat op de juiste toon en op het juiste moment inzet. Het heeft namelijk geen zin om in het heetst van de strijd het gesprek aan te gaan. Je vervalt dan in verwijten en dat werkt niet probleemoplossend.”

Contact:

Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met Anne Fingskes of Mathilde Reijnders, coördinatoren Buurtbemiddeling Westelijke Mijnstreek via buurtbemiddeling@piw of 06-22968998.

Voor marcom-vragen kunt u contact opnemen met Bibi Buursen via Marcom@mik-piwgroep.nl of 06 – 24 51 42 50