DE LIMBURGER GAAT ABONNEES DUITSE EN VLAAMSE KRANTEN AANBIEDEN

Abonnees van De Limburger kunnen via de eigen krant over enige tijd toegang krijgen tot andere euregionale kranten van het eigen concern Mediahuis. Dat zei Maurice Ubags, CEO van Mediahuis Limburg donderdag in het programma EuregioToer Radio van streekomroep Bie Os, de publieke omroep voor de regio Sittard-Geleen en omstreken. Ubags deed de uitspraken in het kader van een gesprek over de aanstaande verhuizing van de krant van Sittard naar Maastricht.

Hoe de constructie er precies gaat uitzien kon de Limburgse CEO nog niet zeggen, ook niet of het een gratis service zal worden voor abonnees of dat er een extra betaling verlangd wordt. Een exacte ingangsdatum is eveneens nog niet bekend. Dat hangt onder meer samen met de vraag hoe snel een en ander technisch gerealiseerd kan worden. Mediahuis Limburg is daarvoor afhankelijk van technici in Antwerpen. Voor abonnees betekent het dat men straks toegang kan krijgen tot het Belgische Belang van Limburg en de Duitse Aachener Zeitung/Nachrichten plus afgeleide bladen zoals de Heinsberger Zeitung. Eerder dit jaar vroeg de Belgisch-Limburgse eregedeputeerde Sylvain Sleypen op een toeristisch congres in Hasselt al om een koppeling tussen de beide Limburgen. Vertegenwoordigers van het Belang van Limburg gaven toen aan hier wel oren naar te hebben. Volgens Ubags komen de huidige plannen echter uit Nederlands Limburg. Volgens hem is er ook vanuit deze provincie een toenemende vraag naar euregionale informatie. Uiteindelijk moeten alle Mediahuistitels in de diverse landen met elkaar verbonden worden, wat volgens de CEO nog tot beduidend meer mogelijkheden zal leiden.

Verhuizing

Zoals al langer bekend verhuist de Limburgse krant binnenkort naar Maastricht, en opent daarnaast een dependance in Venlo. De exacte verhuisdatum wordt 1 september. Na twintig jaar was het huurcontract van het Sittardse pand afgelopen. Dat de krant aan het begin van deze eeuw in Sittard neerstreek had volgens Ubags te maken met de samenvoegingsplannen destijds van Dagblad de Limburger (Maastricht) en het Limburgs Dagblad (Heerlen). Daardoor waren Maastricht en Heerlen als locaties op dat moment politiek niet haalbaar. Inmiddels zijn beide kranten gefuseerd en speelt dit sentiment niet meer. In Maastricht zit de krant volgens de CEO dichter bij de bestuurlijke macht en is er een interessantere arbeidsmarkt, met ook meer jongeren en veel callcenters. Abonnees zullen van de verhuizing weinig merken is de verwachting. Veel fysieke aanloop heeft het Sittardse kantoorpand al niet meer, gemiddeld tussen de tien en twintig bezoekers per dag.

Print

Ondanks de focus op “digital first” blijft De Limburger nog heel wat jaren als papieren krant verschijnen, verwacht CEO Ubags: “In dat opzicht blijkt print taaier dan verwacht”. De krantenbaas sluit zich hiermee aan bij bijvoorbeeld bestuursvoorzitter Thomas Leysen van Mediahuis of de nieuwe hoofdredacteur van het kleine Nederlands Dagblad, Nico de Fijter. Ook zij verwachten dat de rol van print voorlopig nog niet zal zijn uitgespeeld. Ubags: “Ik verwacht dat de papieren krant zeker nog tot een stuk na 2030 zal blijven bestaan. Ook bij kleinere volumes is een papieren krant nog steeds rendabel”.

Tekst en beeld: Marcel Boreas

Beeldbijschrift: Het huidige pand van De Limburger in Sittard