Het voorstel van het provinciebestuur over de toekomst van Maastricht Aachen Airport (MAA) heeft voor veel verwarring gezorgd. Het wekte onterecht de suggestie dat het provinciebestuur koos voor sluiting van het vliegveld in Beek.

Een woordvoerder van de provincie laat weten dat de Gedeputeerde Staten geen enkele voorkeur hebben. Dat werd onhandig verwoord in het voorstel. Wel zijn alle scenario’s verder onderbouwd waarbij de voor- en nadelen uitvoerig zijn onderzocht en toegelicht. Zo kost sluiting van het vliegveld 240 miljoen euro.

Het Limburgs Parlement kiest uiteindelijk uit de vier scenario’s, waarvan sluiting van het vliegveld daar een van is. Als een meerderheid besluit om MAA open te houden, dan komen er drie opties in beeld: maximale groei, groei zonder toename van de hinder en als laatste inzetten op duurzaam en elektrisch vliegen.
Intentie Schiphol
Het Limburg Parlement moet op 3 juni een besluit nemen over de toekomst van het vliegveld. Voor veel partijen is het van belang om te weten of MAA gaat samenwerken met Schiphol. Uit de stukken blijkt dat die intentie er wel is. Dat kan strategische samenwerking zijn waarbij voorbeeld vrachtvluchten worden afgestemd op MAA of dat Schiphol een belang neemt in het vliegveld en dus aandeelhouder wordt. Over die definitieve samenwerkingsvorm komt voor 3 juni nog geen duidelijkheid. Bron 1 L