Sinds vandaag kunnen vliegtuigen die op Maastricht Aachen Airport (MAA) in zuidwestelijke richting landen (baan 21), gebruikmaken van innovatieve satellietnavigatie. Hiermee navigeren vliegtuigen niet meer via fysieke bakens op de grond, maar met een gps-signaal van satellieten naar de landingsbaan. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kan daardoor efficiëntere vliegroutes ontwikkelen. Met de introductie op MAA zijn nu alle vijf luchthavens waar LVNL luchtverkeersleiding geeft met deze nieuwe techniek uitgerust.

Het voordeel is dat naderende vliegtuigen die willen landen op baan 21 op MAA met een continue daling kunnen landen. Dit betekent dat vliegtuigen meer gelijkmatig en met minder motorvermogen dalen, wat leidt tot minder geluidshinder. Hiermee geeft LVNL invulling aan een verzoek van de leden van de Commissie Regionaal Overleg (CRO) Maastricht. Dit werd in de praktijk door luchtverkeersleiders en piloten al uitgevoerd, nu is dit vastgelegd in de luchtvaartgids. De vliegroutes en -hoogtes blijven hetzelfde. Het is de bedoeling om deze manier van landen binnenkort ook te introduceren voor vliegtuigen die in noordoostelijke richting landen.