– Om te voorkomen dat huurders in de problemen komen door de hoge energiekosten, stuurt woningcorporatie ZOwonen energiecoaches langs de deuren. Op dinsdag 22 november kwam de energiecoach in actie bij de Cityflat in Geleen.

 

Versneld verduurzamen

ZOwonen doet er alles aan om de verduurzamingsagenda versneld uit te voeren en plannen verder naar voren te halen. De corporatie isoleert panden in hoog tempo, plaatst zonnepanelen en neemt andere structurele maatregelen. In 2023 wordt hierin bijna 16 miljoen geïnvesteerd. Dit is voor de in totaal 14.000 woningen echter niet van vandaag op morgen gerealiseerd. Intussen zijn de energieprijzen explosief gestegen. Dat kan tot financiële problemen leiden bij de huurders. Van de woningen die nu nog een energielabel E of slechter hebben, zijn sowieso de huurprijzen bevroren.

 

Duivels dilemma

Directeur-bestuurder Janine Godderij van ZOwonen: “Gelukkig hebben we tot nu toe een warm najaar, maar sommige bewoners zullen besluiten om in de winter de verwarming helemaal uit te zetten om kosten te besparen. Vaak betreft het een duivels dilemma tussen boodschappen doen en het huis verwarmen. Met ook nog eens alle gevolgen van dien voor de gezondheid, door bijvoorbeeld vochtproblemen en schimmel. Zulke situaties, die ontstaan door de energiearmoede willen wij voorkomen.” De compensatie die politiek Den Haag in het vooruitzicht heeft gesteld, heeft bijzondere aandacht bij ZOwonen, aldus Godderij: “Wij willen zo snel mogelijk inzicht kunnen verschaffen in wat de huidige energiecrisis concreet betekent voor een individuele huurder, ook na aftrek van compensatie door het Rijk. Voor flatbewoners, die gebruikmaken van blokverwarming is nog steeds niet duidelijk hoe en wanneer ze gecompenseerd worden. Het gaat voor ZOwonen om zo’n 2.500 huishoudens. Ik roep de beleidsmakers in Den Haag op om heel snel met een fatsoenlijke oplossing te komen, zodat de mensen niet nog maanden op de compensatie hoeven te wachten”.

 

Gemoedsrust

Godderij geeft aan dat ZOwonen ook zoekt naar meer korte termijn oplossingen om bewoners te helpen. “We doen wat we kunnen doen. We zetten pro-actief energiecoaches in en delen energietassen uit met daarin energiebesparende middelen, vooral daar waar we zien dat huurders het nodig hebben. Huurders trekken hiervoor niet altijd zelf naan de bel bij ons. Dus hebben we besloten om de energiecoaches in grote flats van deur tot deur te laten gaan. Veel mensen zitten met de handen in het haar en wij vertrouwen erop dat we ze hiermee een beetje gemoedsrust kunnen geven. Het is ónze verantwoordelijkheid om onze huurders zorgeloos woongenot te bieden en daar hoort dit bij.”