De in Geulle geboren Ton Vranken (1947) heeft zich vanaf 1980 ontwikkeld tot een van de prominente schilders van het poëtisch realisme, met een geheel eigen kenmerkende stijl. Al schilderend worden zijn landschappen geïdealiseerd en wijkt hij af van het fotografisch voorbeeld. Zijn modellen vindt hij in de natuur: hoogstambomen, heggen, flora en zelfs weilandpalen, maar meer nog de Maasbedding met haar keien en dan nog met een bijzonder oog voor details.

De expositie Mens en Maas toont alleen werken die met de Maas te maken hebben. Maar liefst 22 werken: 13 grote doeken en 9 kleinere. Net als in de werkelijkheid zijn in de expositie ook de kleinere riviertjes die uitmonden in de Maas vastgelegd: de grote Maas in de grote zaal en de kleinere rivieren in de zijgang. Rivierwater van talrijke kronkelende beekjes en riviertjes, die door het prachtige Limburgse landschap stromen, zoekende naar dat ene punt om weer in de Maas te kunnen uitmonden.

De perfectionist Vranken leerde de Maas kennen vanaf zijn vroege jeugd. De ene keer als een liefelijke rivier, de andere keer grillig en bij tijd en wijl zelfs boosaardig. Meer dan 20 jaar maakte hij talloze kanotochten om niet alleen de stroming te volgen, maar ook zijn blik op de beide oevers te focussen. De stroming van de Maas in al zijn facetten te hebben vastgelegd, geven de bezoeker het gevoel meegevoerd te worden op of zelfs door de stroming.

Ton Vranken werkt uitsluitend met olieverf op linnen, met wel 5 tot 10 lagen glacéringen over elkaar heen en vindt het een uitdaging om het landschap met Maaskeien, weilandpalen en prikkeldraad in al hun kleuren helemaal uit te werken. Aan meerdere werken is meer dan 600 uur gewerkt.

Toch schuwt Vranken ook niet de actualiteit in zijn werk vast te leggen. Met oog voor detail zal de bezoeker het Coronavirus ontdekken in een hoekje van een schilderij of zelfs een mondkapje dat een bijdrage levert aan de vervuiling van de brede stroom der Maas. Vranken heeft weten door te dringen tot de eigengereidheid van het eveneens kenmerkende Limburgse landschap en de Maasvallei

Doordat Ton tot de kern, de eigengereidheid van het Limburgse landschap en de Maasvallei heeft weten door te dringen, is dit voor hem als schilder het voornaamste karakteristieke in zijn werk geworden. Zijn perfectionisme in deze onderstreept de eigengereidheid in zijn werken

De overzichtstentoonstelling Mens en Maas is nog te zien t/m zondag 2 juli in Erfgoedcentrum Het Nieuwe Domein aan de Kapittelstraat 6 in Sittard. Info: www.hetnieuwedomein.nl